پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

ا در و دیوار حوزه مراد نمی‌دهد



ا در و دیوار حوزه مراد نمی‌دهد

الگوی تحول سنت سلف صالح است ا

خبرگزاری شبستان: زمانی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی در همین حوزه‌ها طلبه بودند مثل آدم‌های عادی از کنار مردم رد می‌شدند، اما همین افراد بودند که در آینده مسیر تاریخ را عوض کردند.

 

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ با موضوع «تحول حوزه» در مدرسه علمیه معصومیه قم ‌دوشنبه، 13 آبان ماه به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

بنابر این گزارش، وی در سخنان خود با بیان اینکه طلبگی حتی برای کسانی که از روی اتفاق و اجبار طلبه شده اند، یک افتخار است، ‌اظهار کرد: این امر به علت آن است که خداوند علمای دین را جزو پروژه شریعت قرار داده است.

  

 

رحیم پور ازغدی در ادامه به وظایف هر طلبه اشاره کرد و افزود: هر طلبه ای باید کارهای خود را مهمترین مرکز عالم دانسته و دلش جایی نبوده و به دنبال منزلت های اعتباری نیز نباشد. 

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: ‌طلبه باید در طول روز تلاشی دوازده ساعتی داشته باشد و تا مادام العمر نیز طلبه بماند، یعنی نباید خودش را در جای دیگری متصور شود و بگوید طلبگی کار دست چندم است و کارهای مهمی در دنیا هست که دست من از آنها کوتاه است که اگر چنین بگوید او یک طلبه نیست چراکه اگر کار مهم دیگر بود آن شغل را ورثه انبیا می نامیدند در حالی که چنین نیست. 

وی تاکید کرد:‌ از گوشه همین حجره ها است که انسان های بزرگ در جامعه و جهان بیرون آمده و در سطح جامعه و جهان اثرگذار شدند، زمانی هم امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی در همین حوزه ها طلبه بودند مثل آدم های عادی از کنار مردم رد می شدند و اما همین افراد بودند که در آینده مسیر تاریخ را عوض کردند.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه هر طلبه باید خود را مجاهد بداند،‌ ابراز کرد: همه رشته های علمی بالاخره بعد از چند سال یک دوره فارغ التحصیلی دارند اما طلبه تا پایان عمرش باید طلبه باشد، سلف صالح ما نیز حتی در بستر احتضار از علم جویی دوری نکردند، بنابراین طلبه از علم فارغ التحصیلی ندارد چون دریای معارف اهل بیت (ع) پیش روی او است. 

وی گفت: از دوره مشروطه و بعد از آن تا به حال همیشه چندین روحانی و عالم مجاهد و فاضل پشت جریانات بودند و این افراد همان کسانی هستند که در حجره ها رشد کرده و توکل و خداباوری و خداداوری را مدنظر قرار دادند. 

این محقق تصریح کرد: البته با وجود مطالبی که طرح شد باید یادمان باشد که در و دیوار حوزه مراد نمی دهد، همان طور که بسیاری از برکات از حوزه برخاسته است بسیاری از مشکلات نیز از حوزه برآمده و کافی است در این زمینه به کتاب «منشور روحانیت» امام راحل مراجعه و آن را بخوانید و ببینید امام(ره) چگونه دو خطر را در حوزه تفکیک می کنند. 

وی با بیان اینکه در و دیوارهای حوزه برای ما طلبه ها مصونیت نمی آورد، ‌گفت: برای طلبه تلاش علمی لازم است و طلبه فرقی با دیگران ندارد و حتی گاهی این قشر خطرناک می شوند، مثلا ما در حد مرجعیت کسانی را در قم داشتیم که حاضر شدند علیه امام (ره) باشند، بنابراین طلبه حتی مرجع هم شود باز در معرض خطر است. 

رحیم پور ازغدی افزود: در این دوره این همه امکانات در اختیار طلبه هاست، زمانی بود که راننده اتوبوس می گفت دو گروه را سوار نمی کنم چون معتقد بود این دو گروه برایش نحسی می آورند که یک گروه روحانیان و دیگری فاحشه ها بودند. 

وی با اشاره به مساله تحول در حوزه ها عنوان کرد: من نمی خواهم درباره روش تحول بحث کنم بلکه می خواهم تفکیکی میان الگوهایی که برای تحول حوزه وجود دارد اشاره کنم که رویکرد یک دسته در تحول حوزه تبعات بسیاری منفی و در حد توطئه را دارد و دیگری رویکردی است که راه تقویت حوزه ها است.
این محقق بیان کرد: اساسا باید صورت مساله و مراد تحول تببین شود در غیر این صورت سوء تفاهم هایی بروز می کند،‌ بنابراین اولا باید مراد از تحول ایجاد شود و ثانیا رویکرد طلبه نسبت به دروس حوزه جدی بوده و مطالعه حقیقی داشته باشد در این صورت سوء بهره برداری از حوزه نمی شود.

وی گفت: حجت الاسلام کم کلمه ای نیست، از بس الکی گفته ایم حجت الاسلام، ‌شان کلمه پایین آمده است، قدر این کلمات تببین نشده است که طرف چند سال درس می خواند و می خواهد به او بگویند دکتر، در حالی که طلبه باید افتخار کند که طلبه است.

 این پژوهشگر ادامه داد: من نیز هیچ افتخاری ندارم جز اینکه طلبه ام، این هم البته برای من دردسر شده است که می نویسند رحیم پور ازغدی،‌ ازغد روستای ما است و اصلیت ما دهاتی است و افتخار هم می کنیم. 

وی با اشاره به خطراتی که حوزه را تهدید می کند، ابراز کرد:همان طور که اشاره کردم برخی به اسم تحول در حوزه منشا سوء تفاهم هایی هستند،‌ از جمله آنها جریانات روحانیت ستیزند، اساسا زمانی که منظور از تحول در حوزه را نگوییم سوء تفاهم ایجاد می شود. 

رحیم پور ازغدی در پایان خاطرنشان کرد: تحول از یک بعد به دروس حوزه باز می گردد، ‌یعنی دروس حوزه لازم است اما کافی نیست، نباید فکر کنید که با جادو و ورد است که یک دفعه مولا می شوید، باید 30 تا 40 سال بی وقفه مطالعه کنید و حال یافته هایتان را در مقاله یا کتابی ارایه کنید خدا نیز هوای زندگی و امورات تان را خواهد داشت. الگوی ما برای تحول حوزه بر اساس سنت سلف صالح مان است. 

پایان پیام/

 

 

وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

Institute for Humanities and Cultural Studies

 

 وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی

 

 http://pajoheshgah.persianblog.ir/

سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه

 

کلیک کنید:

 

http://freserve.ihcs.ac.ir

 

عناوین مطالب منتشر شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

 » دانشگاه‌ها نشاط ندارند :: ۱۳٩٢/۶/۱٩

» صلحی که حجت است :: ۱۳٩٢/۵/٢
» ۱۳٩٢/۴/٢۴ :: ۱۳٩٢/۴/٢۴
» ...The P4C group started its work :: ۱۳٩٢/۴/٢٢
» Institute for Humanities and Cultural Studies :: ۱۳٩٢/۴/۱٩
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩٢/۴/۱٩
» تفحص در دین نیازمند علم فلسفه است :: ۱۳٩٢/۴/۱٧
» بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه :: ۱۳٩٢/۴/۱۶
» تزلزل اقتدارگریز :: ۱۳٩٢/۴/۱۶
» امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس :: ۱۳٩٢/۴/۸
» جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی :: ۱۳٩٢/۴/۸
» آخرین گفت وگوی پیر پائولو پازولینی :: ۱۳٩٢/۴/۴
» تاملی بر رابطه زبان و تفکر :: ۱۳٩٢/۴/۴
» عصر ترجمه در چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود :: ۱۳٩٢/۴/۴
» نهضت‏هاى بازگشت به خویش در تاریخ ایران :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تو را من چشـــم در راهـــم :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تجربه گرایی در تمام هنرها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» حقیقت امید :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید :: ۱۳٩٢/۴/۱
» کوهن دستاورد تازه‌ای در تاریخ علم ندارد :: ۱۳٩٢/۴/۱
» چیستی علم دینی :: ۱۳٩٢/۴/۱
» برنامه بنیاد نخبگان برای مهاجرت هدفمند مغزها!! :: ۱۳٩٢/۳/۳٠
» این کتاب های خوردنی :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» واکاوی امید در میان ایرانیان :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» ۱۳٩٢/۳/٢٩ :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» تفکر زردشتی و ساختارهای عصر ساسانی :: ۱۳٩٢/۳/٢٧
» شعور مرگ اندیشی نشانه بلوغ انسانی است :: ۱۳٩٢/۳/٢۱
» بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه :: ۱۳٩٢/۳/٢۱
» مشاوره حسن فاضل با مهندس غرضی :: ۱۳٩٢/۳/۱٩
» سخنرانی محمد غرضی در پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/۳/۱٩
» همسرداری مرحوم ایت الله بهجت (ره) :: ۱۳٩٢/۳/۱۸
» شعر مدرن اشتباه می کند :: ۱۳٩٢/۳/۱۳
» تبلور اراده ملی زیر چتر اسلام :: ۱۳٩٢/۳/۱۳
» ملک الشعرای دموکراسی :: ۱۳٩٢/۳/۱٢
» ملت موتور محرکه اهداف دولت هاست :: ۱۳٩٢/۳/۱٢
» ارسطوگرایی در فلسفه اسلامی :: ۱۳٩٢/۳/۱٢
» چرخش از بیدل به صائب :: ۱۳٩٢/۳/۱۱
» استاد سمیعی گیلانی به ادبیات ایران غنا بخشید :: ۱۳٩٢/۳/۱۱
» فرهنگ حلقه گمشده گفتمان انتخابات :: ۱۳٩٢/۳/۱۱
» قطار علم در ایران از ریل خارج نمی‌شود :: ۱۳٩٢/۳/۱۱
» مقدمه منتشر نشده ماقال و من قال :: ۱۳٩٢/۳/۸
» سنگ تفکر :: ۱۳٩٢/۳/۸

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.