پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه


بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه


بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه

 

بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه

فرهیختگان/محمدرضا ریخته‌گران: دهه ۷۰ در تفکر فوکو دهه خاصی بود، زیرا اصطلاح تبارشناسی را در این دهه وارد فلسفه می‌کند. ورود اصطلاح تبارشناسی در زبان فوکو به یک معنا نشانه زبان نیچه است.

او با این اصطلاح از وجهی، تفکر خود را از تفکر رایج زمانه یعنی فنومنولوژی غالب (پدیدارشناسی) و هرمنوتیک (تفکر هایدگر) جدا می‌کند. در واقع نظر او به رابطه میان دانش و قدرت معطوف می‌شود. تبارشناسی در واقع بیان هرگونه رابطه در جامعه است. بیان این است که همه رابطه‌ها در جامعه، استراتژیک و معطوف به قدرت است. از طرفی تبارشناسی آشکارکردن شأن تاریخی تفکر و مناسبت تفکر با زمان و مکان است. در واقع، نقد هرگونه الزامی فراتر از تاریخ است. مختصر آنکه در تبارشناسی فوکو به تفسیری از قدرت و دانش و حقیقت دست پیدا می‌کنیم. فوکو در مصاحبه‌ای که در ۲۹ ماه می سال ۱۹۸۴، یعنی کمی قبل از فوتش انجام داد، چنین گفت: «از نظر من هایدگر همیشه اندیشمند مهمی بوده است. در سال‌های ۱۹۵۱ یا ۵۲ خواندن آثار هایدگر را آغاز کردم و در سال‌های ۵۲ یا ۵۳ به مطالعه آثار نیچه پرداختم. هنوز هم یادداشت‌هایم بر نوشته‌های هایدگر را در اختیار دارم. سیر و سلوک فلسفی من سخت از اندیشه هایدگر تاثیر گرفته است. اما باید اعتراف کنم نیچه تاثیر عمیق‌تری بر من گذاشته است. اگر با اندیشه‌های هایدگر آشنا نشده بودم، موفق به مطالعه آثار نیچه نمی‌شدم.» گفتم که با تولد اصطلاح تبارشناسی، نیچه در تفکر فوکو حضور پیدا می‌کند. این سوق و التفات به جانب نیچه در این نقل قول ملاحظه می‌شود.

  

 

 


 

در این نقل قول آمده است: «حقیقت، نه پاداش جان‌های آزاده و نه امتیاز کسانی است که موفق به رهایی خود شده‌اند. حقیقت به این جهان تعلق دارد و فقط به یُمن شکل‌های گوناگون الزام و اجبار تولید می‌شود. حقیقت، تولید می‌شود. حقیقت باعث پیدایش اثرات عادی قدرت است. هر جامعه‌ای، رژیم ویژه خود را از حقیقت دارد. یعنی نوع گفتمان و دیسکورسی که در مقام حقیقت پذیرفته می‌شود و عمل می‌کند. (موثر است) حقیقت نیز مانند سربرگ تولید می‌شود.»
حقیقتی که تولید می‌شود به وجه بسیار بارزی جداشدن از تفکر هایدگر است. در تفکر هایدگر، تفکر تولیدشدنی نیست. نزد همه اقوام شرقی و یونانیان باستان، حقیقت نوعی انکشاف بوده است. هایدگر توجه ما را به نقشی که یونانی‌ها برای حقیقت به کار می‌بردند معطوف می‌دارد: نامستوری و ناپوشیدگی. یونانیان در واقع این امر را نبود حجاب، انکشاف حجاب و مرتفع شدن حجاب می‌دانند یعنی وقتی که چیزی به عرصه ناپوشیدگی و نامستوری می‌آید. از کجا به عرصه ناپوشیدگی و نامستوری می‌آید؟ از پوشیدگی و مستوری. بنابراین باید در حقیقت مستوری تامل کرد. هایدگر در رساله «شواهد اثر هنری»، برای پوشیدگی دو معنا ذکر می‌کند که از آن به پوشیدگی مضاعف یاد می‌کند. که حقیقت؛ برآمدن از این پوشیدگی مضاعف است. در نقدهای انگلیسی یک بخش از این پوشیدگی را به انطباق تعبیر می‌کنند. به بیان دیگر، حقیقت که پوشیدگی ناپوشیدگی است، حقیقت وجود است. اینکه خود وجود و هستی چیست، هایدگر درباره آن بحثی نمی‌کند. همه سخن هایدگر در مورد حقیقت، ناپوشیدگی و نامستوری است. آنچه در این ناپوشیدگی به ظهور می‌رسد، خود هستی است. خود هستی است که ظهور کرده و به عرصه ناپوشیدگی می‌آید و با همین ظهور خودش مختفی می‌شود و در پرده خفا می‌رود. یعنی آن حجابی که هستی را مختفی کرده، خود ظهور هستی است. این معنا در معارف اسلامی- عرفانی ما هم دیده می‌شود: «منزه است او که وجه او هیچ حجابی ندارد مگر ظهورش.» یعنی ظهور او در عرصه روشنی و پدید آمدن اشیا، خود موجب خفائش می‌شود. این پوشیدگی‌‌ای است که هایدگر می‌گوید. از این معناست که ناپوشیدگی حاصل می‌شود. به بیان دیگر هایدگر سخن از یک کشمکش، تنازع و ستیز می‌کند که از آن به ستیزه اساسی و بنیادین میان ظهور و خفا یاد می‌شود. میان مستوری و نامستوری. این نزاع و کشمکش در ذات حقیقت خانه دارد. بنابراین تحقق حقیقت یعنی تحقق ستیز و کشمکش میان ظهور و خفا که به ظهور و خفای خود هستی بازمی‌گردد. التفات دارید که در این تلقی، خود هستی است که به ظهور می‌رسد و شأن آدمی در این ظهور، فرامی‌دهد. آدمی دازاین است. معنای دازاین این است که به یک معنا، آدمی در کار نیست. همه‌چیز زاین (هستی) است. از ساحت «دا» در «زاین» که هستی است، تعبیر به آدمی می‌شود. پس آدمی به آن معنا که فاعل مختار و سوژه باشد، نیست. روشنگاه هستی، آدمی است که خودِ هستی است. یعنی آدمی زاین است. منتهای دا، زاین است. عرصه روشنی، گشایشگاه و فتوح در تعبیر هایدگر، آدمی است. پس آدمی در مقام فاعل و سوژه نیست. نسبت آدمی با هستی به تعبیری که در معارف ما هم آمده است، نسبت قابلی است نه نسبت فاعلی. یعنی قوامِ حقیقتِ وجود به آدمی نیست، بلکه به خود هستی است. آدمی، آن عرصه گشوده و روشنگاه هستی است. اینجا آدمی فاعلیتی در ظهور حقیقت ندارد. همه هستی است که در ظهور است و به ندای هستی گوش می‌دهد و به یک معنا ندای اوست. چون این آوا، آوای بی‌آواست. این آوای بی‌آوای هستی است که آدمی گوش می‌کند. در خاموش مطلق، در قبول مطلق، در عدمیت مطلق و آنجاست که آیینه هستی می‌شود. این تلقی از حقیقت که با تلقی معارف ما از حقیقت تطابق کامل دارد، اکنون به تولید حقیقت مبدل می‌شود. یعنی من انسان به‌عنوان فاعل مختار، خودم حقیقت را تولید کنم. اینجا ما در آستانه ورود به تفکر نیچه قرار داریم و سپس تفکر فوکو. حقیقت چگونه تولید می‌شود؟ نیچه در پاسخ به این پرسش که این جهان درنهایت از چه چیز نشأت می‌گیرد؛ خواست قدرت و اراده معطوف به قدرت را مطرح می‌کند. نکته اصلی این است که برای نیچه خواست قدرت، شأن مابعدالطبیعی و آنتولوژیک دارد. او می‌گوید این جهان خواست قدرت است و شما نیز خواست قدرتید. به بیان دیگر، اگر اندکی به شوپنهاور التفات کنیم، درمی‌یابیم که برای او همه‌چیز مظهر حیات بوده و حیات شأن آنتولوژیک و تکوینی دارد. هرچه که هست حیات است. برای نیچه این حیات، اراده معطوف به قدرت است. پس اراده معطوف به قدرت شأن هستی‌شناسی دارد. بشر کامل نیچه، عهده‌دار تلقی مفهوم درک هستی به‌عنوان اراده معطوف به قدرت است. یکی از کسانی که هستی را به‌عنوان اراده معطوف به قدرت دریافت و مناسبات قدرت را در همه شئون تاریخ و علوم و هنر و جامعه بررسی کرد، فوکو است. پس یکی از مصادیق سوپرمن نیچه، فوکو است. مطابق این تعریف، هرچه هست، خواست قدرت است. هیچ‌چیز در عالم به هیچ‌جا سوق پیدا نمی‌کند مگر به واسطه قدرت و مگر در طلب قدرت. همه موجودات و پدیدارها اعم از آب و باد و خاک و آتش، متوجه به قدرتند. نزد نیچه، قدرت، وجه سیاسی و فردی ندارد، بلکه وجه آنتولوژیک و متافیزیکی دارد. علم هم در جهت قدرت است. علم آنچنان که می‌پندارد بیان بی‌طرفی از واقعیت نیست بلکه صرفا تفسیری از تفسیرهای ممکن در جهت خواست قدرت و گسترش حیات است. ما برای بقا و گسترش حیات خودمان به چنین تفسیرهایی نیاز داشتیم. پس آن را تولید کرده، پدید آوردیم. و الا از نظر او حقیقتی و عینیتی در کار نیست. فقط لایه‌های مختلف تفسیر وجود دارد. به بیان نیچه، حقیقت، گونه‌ای خطاست که بدون آن نوعی خاص از موجود زنده یعنی انسان توان ادامه زیست نخواهد داشت. بنابراین اگر بنیان علوم بر قانون علیت است و اگر بنیاد تفکر بیشتر فلسفه‌ها بر منطق است؛ به نظر نیچه، اینها فقط افسانه‌های سودمندی‌اند که ما برای ادامه حیات و گسترش حیات آنها را تولید می‌کنیم. از این رو می‌گوید از نظر ما نادرستی یک حکم به هیچ‌وجه موجب رد آن نمی‌شود. باید دید آن حکم تا کجا پیش‌برنده و نگهدارنده زندگی و هستی ماست. رد حکم‌های نادرست، نفی زندگی است. دروغ را شرط زندگی شمردن، بی‌گمان ایستادن در برابر احساس‌های ارزشی رایج به طرزی خطرناک است و فلسفه‌ای که چنین خطری می‌کند تنها از این راه است که خود را در فراسوی نیک و بد قرار می‌دهد. مجموعه این تفکرات و به‌خصوص نیچه است که مورد التفات فوکو قرار می‌گیرد و اکنون فوکو آنها را در حوزه علوم طبیعی، پزشکی، روان‌پزشکی، ادبیات، هنر و علوم اجتماعی اعمال می‌کند. این است که به تبعیت از نیچه می‌گوید: حقیقت، صرفا گفتمان‌هایی است که مومیایی شده‌اند.
* این متن چکیده سخنرانی دکتر محمدرضا ریخته‌گران، استاد فلسفه دانشگاه تهران در همایش بررسی آرا و اندیشه‌های میشل فوکو است که در تالار فردوسی دانشگاه تهران ایراد شده است.

 

http://pajoheshgah.persianblog.ir/

سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه

کلیک کنید:

http://freserve.ihcs.ac.ir

 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی+آدرس

آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

عناوین مطالب منتشر شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

» رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تو را من چشـــم در راهـــم :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تجربه گرایی در تمام هنرها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» حقیقت امید :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید :: ۱۳٩٢/۴/۱
» کوهن دستاورد تازه‌ای در تاریخ علم ندارد :: ۱۳٩٢/۴/۱
» چیستی علم دینی :: ۱۳٩٢/۴/۱
» برنامه بنیاد نخبگان برای مهاجرت هدفمند مغزها!! :: ۱۳٩٢/۳/۳٠
» این کتاب های خوردنی :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» واکاوی امید در میان ایرانیان :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» ۱۳٩٢/۳/٢٩ :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» تفکر زردشتی و ساختارهای عصر ساسانی :: ۱۳٩٢/۳/٢٧
» شعور مرگ اندیشی نشانه بلوغ انسانی است :: ۱۳٩٢/۳/٢۱
» بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه :: ۱۳٩٢/۳/٢۱
» مشاوره حسن فاضل با مهندس غرضی :: ۱۳٩٢/۳/۱٩
» سخنرانی محمد غرضی در پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/۳/۱٩

 

 

  نظرات (0)
مطالب اخیر تفحص در دین نیازمند علم فلسفه است بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه تزلزل اقتدارگریز امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی آخرین گفت وگوی پیر پائولو پازولینی تاملی بر رابطه زبان و تفکر عصر ترجمه در چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود نهضت‏هاى بازگشت به خویش در تاریخ ایران رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها
کلمات کلیدی وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (٥٢) پژوهشگاه علوم انسانی (۱٩) وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱٢) وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی (٩) ihcsacir (۸) پژوهشگاه علوم انسانی wwwihcsacir (٧) پزوهشگاه علوم انسانی (٥) institute for humanities and cultural studies (٤) پورتال جامع علوم انسانی (۳) wwwihcsacir (۳) تصاویر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۳) پژوهشگاه wwwihcsacir (۳) فلسفه (۳) کریم مجتهدی (۳) پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۳) تحقیق فلسفه (٢) تحقیق فلسفه زیست دنیوی غایت فلسفه جدید (٢) دکتر رضا داوری اردکانی (٢) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی (٢) بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه (٢) دکتر کریم مجتهدی (٢) فاطمه پیرا (٢) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی+آدرس (٢) احد فرامرزقراملکی (٢) حمیدرضا آیت اللهی (٢) تحقیق (٢) نیچه (٢) شرق و غرب (٢) شهید مطهری (٢) ابن سینا (٢) آمار پژوهشکده های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات ف (٢) حمید رضا آیت اللهی (٢) فرهنگ (٢) رضا داوری اردکانی (٢) دکتر مجتهدی (٢) عماد افروغ (٢) هایدگر (٢) مرکز تحقیقات امام علی (ع) (٢) برگزاری مصاحبه های علمی (۱) زمان برگزاری مصاحبه های علمی (۱) اطلاعات درباره زمان (۱) کتاب دزد (۱) امیرعباس همایونی (۱) کلیدر دومین رمان طولانی‌ جهان شد (۱) رمان طولانی‌ (۱) کلیدر دومین رمان طولانی‌ جهان (۱) خلاصه کتاب: جهانی شدن فرهنگ، هویت (۱) جهانی شدن فرهنگ، هویت (۱) اطلاعیه پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور دستگاههای (۱) اطلاعیه پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش (۱) سردر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی (۱) روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی (۱) لوگوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی (۱) علم زمینی در‌ محدوده معرفت آسمانی (۱) آغازگر ایده‌آلیسم آلمانی (۱) غازگر ایده‌آلیسم آ (۱) ایده‌آلیسم آلمانی (۱) یوهان گوتلیب فیخته (۱) علی(ع) بهترین الگو برای زیست مسلمانی است (۱) مصطفی دلشاد تهرانی (۱) فرصتی برای عبور ادبیات ایران از مرزها (۱) عبور ادبیات ایران از مرزها (۱) 50 هزار سرباز شکست‌ناپذیر فردوسی (۱) فیلسوف آرام (۱) عقربه ذهنی فیلسوف عصر جدید (۱) کریم مجتهدی فیلسوف (۱) موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (۱) حکمت و فلسفه ایران (۱) پذیریش دانشجو (۱) فلسفه علم،‌ کلام،‌ حکمت متعالیه (۱) مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (۱) دکتر اعوانی: امام محمد غزالی را نمی بخشم! (۱) دکتر غلامرضا اعوانی (۱) خر بوریدان (۱) موضوع خر بوریدان یکی از ناسازه‌ها (پارادوکس‌ها) اس (۱) ژان بوریدان (۱) شب‌پره ها می‌آیند و می‌روند، آفتاب می‌ماند (۱) روزگار، حرف حق را ضبط می‌کند (۱) خاطرات خانه زندگان (۱) تحقیق مقاله (۱) گروندریسه grundrisse کشف حجاب می‌کند (۱) گروندریسه یعنی چی؟ (۱) داستان زندگی جیرولامو ساوو نارولا (۱) جیرولامو ساوو نارولا (۱) استوانهٔ کورش cyrus cylinder «مانترا»ی (۱) کورش و سنگ‌نگاره مرد بالدار پاسارگاد (۱) مرد بالدار پاسارگاد (۱) گزارش محرمانه خروشچف (۱) سیک‌رِدنی داک‌لاد خوروشووا (۱) سخنرانی استالین ۱۱ دسامبر ۱۹۳۷ (۱) یک مُشت دَری وَری (۱) کلام بی صدای برف (۱) بف (۱) داستان برفی (۱) عقل هدایتی؛ آخرت‌ساز، حکمت‌ساز و هدایت‌گر (۱) کم‌توجهی فلاسفه به عقل هدایتی + صوت (۱) خسروپناه در نشست بررسی نسبت عقل و حی مطرح کرد (۱) آیا ملاصدرا،‌ ابن سینا را صحیح و کامل شناخته بود؟ (۱) غلامحسین ابراهیم دینانی (۱) دکتر سیدضیا موحد (۱) سیدضیا موحد (۱) ضیا موحد و منطق سهروردی (۱) کشف الاسرار خونجی (۱) نوآوری های خونجی به زبان منطق جدید (۱) منطق اسلامی (۱) بررسی جوهرشناختی ماده و انرژی در فلسفه (۱) ماده و انرژی در فلسفه (۱) جوهرشناختی (۱) خدا و دین در اندیشه هگل (۱) محمد لگنهاوسن (۱) اندیشه هگل (۱) منصور نصیری (۱) آینده فلسفه از نگاه جان سرل (۱) جان سرل (۱) فیلسوف برجسته آمریکایی (۱) سید صادق حقیقت (۱) آش‍ف‍ت‍گ‍ی‌ م‍ف‍اه‍ی‍م‌ س‍ی‍اس‍ی‌ در ای‍ران‌ م‍ع‍ا (۱) م‍ف‍اه‍ی‍م‌ س‍ی‍اس‍ی‌ در ای‍ران‌ م‍ع‍اص‍ر (۱) ای‍ران‌ م‍ع‍اص‍ر (۱) ایستگاه دل (۱) ادبیات- داود لطف‌الل (۱) تعریف فقه سیاسی و موضوع آن (۱) فلسفه فقه سیاسی (۱) فلسفه فقه (۱) مکتب فرانکفورت و تأثیر آن بر آموزش جغرافیا (۱) دانشنامه شاهنامه همچنان در محاق ابهام (۱) دانشنامه شاهنامه (۱) محاق ابهام (۱) اولین گام برای ایجاد مرکز عالی زنان برداشته شد (۱) مرکز عالی زنان (۱) بررسی مسائل زنان (۱) در میانه شرق و غرب (۱) مراد عنادی (۱) گستره علم امام (ره) در مکتب قم (۱) مکتب قم (۱) گستره گستره علم امام (۱) سریع‌ترین راه رسیدن به بهشت (۱) رئیس پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعا (۱) سلوک علی (ع) (۱) سیدمحمد‌رحیم ربانی‌زاده (۱) عموم چیزی از همایش‌های علوم انسانی برنمی‌گیرند (۱) همایش‌ (۱) آیت‌اللهی (۱) حمیدرضا آیت‌اللهی (۱) قاسم پورحسن (۱) سنگ تفکر (۱) مقدمه منتشر نشده ماقال و من قال (۱) مقدمه منتشر نشده کتاب ماقال و من قال دکتر افروغ (۱) قطار علم در ایران از ریل خارج نمی‌شود (۱) قطار علم (۱) نقشه جامع علمی کشو (۱) فرهنگ حلقه گمشده گفتمان انتخابات (۱) دغدغه های فرهنگی جامعه (۱) استاد سمیعی گیلانی (۱) چرخش از بیدل به صائب (۱) ارسطوگرایی در فلسفه اسلامی (۱) اندیشه ای برای هزاره ها (۱) ملت موتور محرکه اهداف دولت هاست (۱) دکتر جواد میری (۱) جواد میری (۱) دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) ملک الشعرای دموکراسی (۱) ملک الشعر (۱) تولد ویتمن (۱) شعر مدرن اشتباه می کند (۱) شعر مدرن کمی اشتباه می کند (۱) تبلور اراده ملی زیر چتر اسلام (۱) تبلور اراده ملی (۱) سخنرانی محمد غرضی در پژوهشگاه (۱) کاندیداهای ریاست جمهوری در پژوهشگاه (۱) حسن فاضل و مهندس غرضی (۱) حسن فاضل و غرضی (۱) عموم (۱) بنجامین (۱) اعوانی (۱) ژان پل سارتر (۱) رحیم‌پور ازغدی (۱) ژوزه ساراماگو (۱) ایت الله بهجت (۱) کوهن (۱) محسن آزموده (۱) جهانی شدن فرهنگ (۱) پذیرش دانشجو (۱) مکتب فرانکفورت (۱) سمیعی گیلانی (۱) عرفان و فلسفه (۱) بهاءالدین خرمشاهی (۱) دکتر عماد افروغ (۱) روشنفکری دینی (۱) سیدمهدی شجاعی (۱) دکتر افروغ (۱) هادی وکیلی (۱) علی مسعودی نیا (۱) خبر و اطلاعیه (۱) معاونت پژوهشی (۱) پارادوکس‌ (۱) دکتر حمید رضا آیت اللهی در مراسم تقدیر از پژوهشگرا (۱) دکتر حمید رضا آیت اللهی (۱) http://wwwihcsacir (۱) عکس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگ (۱) تصاویر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژو (۱) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه ع (۱) pajoheshgah (۱) پرتال جامع علوم انسانی (۱) فبک فلسفه برای کودکان (۱) http://wwwensaniir/ (۱) پژوهشکده زبانشناسی (۱) http://wwwihcsacir/pages/features/homeaspx?wid (۱) روه مطالعات رسانه (۱) پژوهشکده ادبیات (۱) پژوهشکده تاریخ (۱) پژوهشکده علوم اجتماعی (۱) پژوهشکده علوم سیاسی (۱) پژوهشکده فرهنگ انقلاب و تمدن اسلامی (۱) پژوهشکده مطالعات تطبیقی و اقتصاد (۱) گروه بررسی مسائل زنان (۱) گروه فلسفه دین (۱) گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان (۱) گروه مطالعات رسانه (۱) فلسفه علم و فناوری (۱) مدیریت تحصیلات تکمیلی (۱) سومین شماره فلسفة علم انتشار یافت (۱) آخرین اخبار پژوهشگاه علوم انسانی (۱) آخرین شماره نشریات پژوهشگاه علوم انسانی (۱) سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه (۱) http://freserveihcsacir/ (۱) اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه (۱) تصاویر حمید رضا آیت اللهی (۱) hamidreza ayatollahi (۱) فلسفه برای کودکان و نوجوانان(فبک) (۱) فبک فلسفه برای کودکان و نوجوانان (۱) ژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) فبک (۱) آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) پژوهشگاه علوم انسانی >> خبر و اطلاعیه (۱) پرهیز از ایدئولوژی زدگی در ادبیات (۱) حمید رضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه (۱) حمید رضا آیت الهی (۱) پژوهشگاه علوم (۱) http://pajoheshgahpersianblogir/post/46/ (۱) آخرین تصاویر پژوهشگاه علوم انسانی (۱) عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات (۱) ضرورت حرکت از تاریخ شفاهی به تاریخ نگاری شفاهی (۱) پزوهشگاه علوم انسانی hhcsacir (۱) دکتر میری (۱) خراسان (۱) نامه سرگشاده (۱) الگو (۱) فرهیختگان (۱) امام (ره) (۱) کتابفروشی (۱) سلام - کامپیوتر - کتاب - وبلاگ - موبایل - ورزش - ز (۱) خلیج فارس (۱) نهج البلاغه (۱) کوروش کبیر (۱) بنیاد ملی نخبگان (۱) خلاصه کتاب (۱) پژوهشگاه (۱) فوکو (۱) استالین (۱) حضرت مهدی (عج) (۱) اقتدار (۱) کردار (۱) ماده و انرژی (۱) نژاد برتر (۱) عروضی سمرقندی (۱) تو را من چشم در راهم (۱) حسن لاهوتی (۱) ایده آلیسم (۱) انجمن شعر (۱) حضرت مسیح (۱) فلسفه اسلامی (۱) ادبیات ایران (۱) علم فلسفه (۱) حکمت و فلسفه (۱) آیت اللهی (۱) مجتبی مطهری (۱) راه رسیدن به بهشت (۱) دانشگاه برکلی (۱) علی باباچاهی (۱) استوانه کورش (۱) تحقیق دانشگاهی (۱) حسن بلخاری (۱) بنیاد فردوسی (۱) محمد علی سپانلو (۱) توماس کوهن (۱) عبدالحسین خسروپناه (۱) شعر و شاعران (۱) متدولوژی (۱) فقه سیاسی (۱) گزارش (۱) پاسارگاد (۱) ارسطو (۱) حدیث (۱) جغرافیا (۱) منطق (۱) کاندیداها (۱) ملی (۱) شعر مدرن (۱) هخامنشیان (۱) جنبش (۱) محرمانه (۱) امام محمد غزالی (۱) استخدام (۱) علوم انسانی (۱) چتر (۱) ادبیات مقاومت (۱) موج (۱) مهدویت (۱) خانه (۱) کوروش (۱) دموکراسی (۱) بهشت (۱) مقاله (۱) ملاصدرا (۱) استاد (۱) کلیدر (۱) فردوسی (۱) آرزو (۱) شریعتی (۱) امام موسی صدر (۱) کتاب (۱) آموزش (۱) شعر (۱) زنان (۱) تاریخی (۱) حمیدرضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی (۱) دکتر آیت اللهی (۱) فلسفه فرانسوی نمرده است (۱) شروط خواندن فلسفه (۱) فلسفه تحقیقی (۱) روشنفکر فیلسوف، فیلسوف روشنفکر (۱) ولتر فیلسوف (۱) فرانسوا ماری آروئه (۱) بزرگ ترین آفت روشنفکران ایرانی (۱) جدی ترین منتقد فیلسوف فرانسوی (۱) رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) دکتر آیت اللهی: سایت پژوهشگاه 40 هزار بازدیدکننده (۱) مهم ترین مشکل ادبیات بـی فرهنگــــی (۱) مشکل ادبیات (۱) مشکل ادبیات بـی فرهنگــــی (۱) میزگردی درباره اوضاع و احوال داستان نویسی در میان (۱) پژوهشگاه علوم انسانی به استقبال نمایشگاه کتاب (۱) پژوهشگاه علوم انسانی به استقبال نمایشگاه کتاب می (۱) پژوهشگاه علوم انسانی در نمایشگاه کتاب (۱) عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ (۱) آرمانمردِ آرمانشهر از منظر شهید مطهری (۱) مقالاتی درباره خلیج فارس (۱) مقالاتی درباره خلیج فارس در «پژوهشنامه خلیج (۱) خلیج فارس به عنوان خاستگاه تمدن‌های (۱) همسرداری مرحوم ایت الله بهجت (ره) (۱) غربی ها علم را از مسلمانان فرا گرفتند (۱) فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری (۱) مجتبی مطهری: پدرم «محی‌الدین» ع (۱) فرامرزقراملکی (۱) دکتر احد فرامرزقراملکی (۱) دکتر احد فرامرزقراملکی: در یک کلمه اولویت در همه ح (۱) مطهری آن‌گونه که من شناختم (۱) شهید مطهری برای (۱) فیلسوف واقعی زیر چتر کسی فکر نمی‌کند (۱) احد فرامرز قراملکی (۱) مناقصه های پژوهشگاه علوم انسانی (۱) مناقصه های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) اَدم اسمیت (۱) جک راسل وینستین (۱) ترجمه و مقدمه: شیرزاد پیک حرفه (۱) بیوک محمدی (۱) خبرنامه های داخلی پژوهشگاه علوم انسانی (۱) تلفن آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) آدرس پژوهشگاه ها (۱) آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تلفن (۱) درباره پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) آدرس و تلفن پژوهشگاه علوم انسانی (۱) آدرس پژوهشگاه علوم انسانی (۱) استفان پالم کوئیست (۱) فلسفه دین کانت (۱) پروفسور استفان پالم کوئیست (۱) نظریه اخلاقی محمدبن زکریای رازی پژوهشگاه علوم انسا (۱) استاد احد فرامرزقراملکی (۱) فاطمه پیرا عضو هیات علمی پژوهشگاه (۱) انشست خبری حمیدرضا آیت اللهی (۱) بزرگترین پژوهشگاه خاور میانه (۱) پورتال پزوهشگاه علوم انسانی (۱) درخشش 2 اثر انتشارات پژوهشگاه در جایزه کتاب سال (۱) ترجمه اثر انگلیسی دکتر میری به زبان روسی (۱) انتشارات university press of america (۱) کادمی علوم روسیه (۱) چهارمین جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاهها، (۱) بازدید هیئت نخبگان آلمانی از پژوهشگاه (۱) رونمایی از 4 کتاب جدید در حوزه مطالعات رسانه (۱) جدیدترین سخنرانی دکتر تکمیل همایون (۱) سخنرانی دکتر تکمیل همایون (۱) دکتر تکمیل همایون (۱) تکمیل همایون (۱) پژهشگران آلمانی در پژوهشگاه (۱) پژوهشگران آلمانی (۱) بازدید هیئت پژوهشگران آلمانی از پژوهشگاه (۱) دکتر مجتهدی: کانت احیاگر فکر فلسفی در غرب است (۱) هایدگر به نیچه (۱) پرببننده ترین مقاله های مجلات پژوهشگاه (۱) مجلات پژوهشگاه (۱) از داستایوفسکی و تولستوی خبری نیست (۱) منوچهر دین پرست (۱) انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی (۱) پروفسور آندریا اسمیرانف (۱) برنامه بنیاد نخبگان (۱) مهاجرت هدفمند مغزه (۱) برنامه بنیاد نخبگان برای مهاجرت هدفمند مغزها!! (۱) چیستی علم دینی (۱) علم موجود (۱) علیرضا قائمی‌نیا (۱) ندیشه دین (۱) موسی اکرمی (۱) گروه تاریخ علم دانشگاه علوم و تحقیقات (۱) رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید (۱) حقیقت امید (۱) علل عقب ماندگی مسلمانان (۱) تجربه گرایی در تمام هنرها (۱) چشم خفاش (۱) اولین زمستان جوجه ها (۱) تاملی بر وجوه و چالش‌های مهدویت‌پژوهی (۱) بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب (۱) فلسفه شرق و غرب (۱) رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها (۱) علی اصغر دادبه (۱) نهضت‏هاى بازگشت به خویش در تاریخ ایران (۱) دکتر على شریعتى (۱) على شریعتى (۱) عصر ترجمه در چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود (۱) مصطفی مجد (۱) تاملی بر رابطه زبان و تفکر (۱) دنیــا از پشت عینــک کــلمه (۱) آخرین گفت وگوی پیر پائولو پازولینی (۱) پازولینی دیوانه! (۱) جنگ ایتالیا (۱) جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی (۱) فیلسوف فرهنگ (۱) امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس (۱) امضای تفاهمنامه کتابخانه پژوهشگاه علوم ان (۱) سویه‌هایی انتقادی بر اندیشه آنارشیسم تزلزل اقتدارگ (۱) تزلزل اقتدارگریز (۱) تزلزل (۱) تفحص در دین نیازمند علم فلسفه است (۱) رونمایی از جدید ترین کتاب دکتر کریم مجتهدی (۱) جدید ترین کتاب دکتر کریم مجتهدی (۱) دو کتاب جدید دکتر نعمت‌اله فاضلی (۱) دکتر نعمت‌اله فاضلی (۱) نعمت‌اله فاضلی (۱) رونمایی از دو کتاب جدید دکتر نعمت‌اله فاضلی در نما (۱) تحجر اومانیسم (۱) دکتر عماد افروغ، استاد دانشگاه و نویسنده (۱) گفتمان علم مدرن و تولید چالش‌های فراگیر (۱) گفتمان علم مدرن و تولید (۱) معجزه هند در قرن ششم پیش از میلاد (۱) تفکر و تکفیر (۱) ستیزه یی میان کتمان و اعتراف (۱) حمد علی سپانلو به مناسبت انتشار جلد ا (۱) محمد علی سپانلو به مناسبت انتشار جلد اول مجموعه اش (۱) اخلاق پژوهش در چنبره سلطه سازمانی (۱) دکتر محمد اسفندیاری (۱) دکتر احد فرامرز­قراملکی (۱) مهندس مصطفی ساکت (۱) بربساطی که بساطی نیست (۱) گزارشی از اقتصاد نشر و کتابفروشی های دور از نمایشگ (۱) اقتصاد نشر (۱) انتشار رمان گمشده‌ ساراماگو ۳ سال پس از مرگ (۱) رمان گمشده‌ (۱) رمان گمشده‌ ساراماگو (۱) خــانه ای بر مـوج (۱) مرحوم لاهوتی (۱) محمدجواد یاحقی (۱) الگوی زیست مسلمانی بر اساس نهج البلاغه (۱) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رضا داوری ا (۱) علم جدید و رویکرد پرسپکتیویسم (۱) پرسپکتیویسم (۱) دکتر مهدی گلشنی (۱) غلامحسین خدری (۱) عبد الرزاق حسامی فر (۱) محمود جنیدی جعفری (۱) کتابی که رهبر انقلاب از نمایشگاه خریدند! (۱) انتظار داشتم کاری‌کارستان صورت گیرد (۱) رضا داوری‌اردکانی (۱) رضا داوری‌اردکانی رئیس فرهنگستان علوم (۱) رئیس فرهنگستان علوم (۱) زیست دنیوی غایت فلسفه جدید (۱) ابن سینا،فیلسوف بزرگی که نشناخته ایم (۱) ابن سینا،فیلسوف بزرگ (۱) ابن سینا،فیلسوف بزرگی که نشناخته (۱)
دوستان من شوت بال http://ejamei.blogfa.com/ http://uast13.persianblog.ir/ http://uast13.persianblog.ir/ http://shootball.persianblog.ir/ http://siahsaraan.blogfa.com/ http://masaaleh.persianblog.ir/ http://siahsaran.persianblog.ir/ http://abolfazlesaghi.blogfa.com/ http://khabarnegaraan.blogfa.com/ http://pajoheshgah.persianblog.ir/ http://abolfazlesaghi.persianblog.ir/ دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 13 تهران http://khabarnegaraan.persianblog.ir/ http://abolfazlesaghi.persianblog.ir/ http://khabarnegarhaa.blogfa.com/ http://pajoheshgah.persianblog.ir/ http://abolfazlesaghi.blogfa.com/ http://siahsaran.persianblog.ir/ http://masaaleh.persianblog.ir/ http://oknews.persianblog.ir/ http://shootbal.persianblog.ir/ http://uast13.persianblog.ir/ http://eydel.persianblog.ir/ مصالح ساختمانی http://www.nanazi.com اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.